4/07/2013

kenapa saya sakit 2

Saya makan sama seperti orang lain makan, tetapi kenapa saya sakit?
Jawapannya kerana masak makanan terlalu lama.

Dalam makanan mengandungi Air.Dalam air terdapat zat makanan seperti protein, karbohidrat, gula, lemak, vitamin, mineral,enzim, antioksidan.

Apabila masak terlalu lama dan suhu melebihi 100 darjah maka air akan tersejat sekagus zat makanan menjadi kurang/tidak lengkap/ hilang.
1.   Makan Daging lembu,ayam,ikan,telor.Protein yang terdapat pada makanan membuat orang rasa bertenaga.Tetapi protein yang sudah rosak, akan membentuk asid urik pada darah menyebabkan badan rasa letih, mengantuk selepas makan.Rasa mual,loya,pening kepala,sakit hulu hati,kentut busuk,sakit buah pinggang,sakit sendi, ghaut.ketumbuhan,bengkak.
2.   Beras,gandum,tepung.Karbohidrat,serat  yang terdapat pada makanan membuat orang rasa kenyang dan bertenaga.Tetapi karbohidrat dan serat yang sudah rosak, membuat orang rasa tidak kenyang selepas makan,badan  rasa letih, mengantuk selepas makan.Badan rasa berangin,selalu sendawa,badan gemuk.
3.   Sayuran. Mineral, vitamin, enzim, antioksidan, serat yang terdapat pada makanan membuat orang sihat.Tetapi orang yang tidak makan sayur atau makan sayur yang sudah rosak antibodi menjadi lemah lemah,banyak penyakit terhasil,kurang darah.
4.   Minyak sayuran,daging lembu,ayam,ikan yang mengandungi lemak dan kolesterol. Tetapi lemak dan kolesterol yang tidak sesuai di makan, menyebabkan urat saraf tersumbat,kebas pada tangan atau kaki, darah tinggi, stroke,serangan jantung, katarak, glaukoma.



Masak makanan terlalu lama adalah seperti berikut :

Masak nasi menggunakan rice cooker.
Masak daging melebihi 15 minit.
Masak makanan menggunakan microwave oven.
Masak sayur melebihi 5 minit.
Makanan yang tidak habis di makan di panaskan untuk kali kedua.
 
Cuba anda perhatikan.,Dalam makanan seharian anda 
adakah anda selalu makan ,makanan yang di masak terlalu lama?
Adakah anda sedang mengalami penyakit?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan