11/15/2013

rawatan penyakit stroke darah tinggi sesak nafas cara murah dan berkesan


Menurut Pengasas Persatuan Strok Kebangsaan Malaysia (Nasam), Janet Yeo, pengetahuan rakyat Malaysia tentang strok masih rendah.
"Fenomena ini berpunca kerana orang ramai masih lagi tidak mengetahui tentang bahaya strok dan cara pencegahannya," katanya.
"Sebanyak 50,000 kes baharu pesakit strok dilaporkan setiap tahun di Malaysia dan kadar tersebut dijangka akan terus meningkat.
"Penduduk Malaysia adalah antara negara yang paling berisiko tinggi menghadapi masalah sakit jantung dan strok ekoran masalah darah tinggi serta diabetes. Serangan strok berlaku apabila salur darah tersumbat dan bekalan darah beroksigen tidak sampai ke sebahagian bahagian otak. Kekurangan oksigen tersebut menyebabkan sel-sel otak rosak atau mati, sekaligus bahagian tubuh badan yang dikuasai oleh bahagian berkenaan menjadi lumpuh.
Sehubungan dengan itu, Yeo memberitahu, Nasam melancarkan kempen kesedaran strok sepanjang tahun sebagai tindakan mengawal angka kematian dan peningkatan penghidap penyakit strok.
Bersama mencegah dan merawat penyakit strok dalam kalangan rakyat Malaysia, empat syarikat korporat iaitu Pusat Perubatan Ara Damansara, Hovid Berhad, Yee Lee Trading Berhad (YLC) dan Pengurusan Runcit Farmasi Caring Sdn. Bhd. (Farmasi Caring) menyumbangkan dana keseluruhan berjumlah RM150,000 kepada badan bukan kerajaan itu.
Menurut Pengarah Urusan Farmasi Caring, Chang Yeow Siang, pihaknya menyokong kempen yang diadakan oleh Nasam kerana ia mempunyai matlamat sama iaitu untuk menyediakan kepakaran, kualiti dan perkhidmatan berkaitan kesihatan bagi menjamin kesejahteraan orang ramai.
"Kami berharap sumbangan sebanyak RM25,000 ini dapat membantu Nasam dalam mempergiatkan lagi usaha membantu mangsa strok dan mendidik rakyat Malaysia untuk mencegahnya," katanya.
Melihatkan fenomena ini, pihak kami mengambil peluang bersama-sama menghulurkan dana sebanyak RM50,000 sebagai sokongan usaha meningkatkan kesedaran umum yang dianjurkan Nasam," katanya.
Maklumat lanjut mengenai cawangan, pusat pemulihan strok dan inisiatif Nasam boleh diperoleh melalui laman web www.nasam.org.

Menurut doktor
Serangan strok berlaku apabila salur darah tersumbat dan bekalan darah beroksigen tidak sampai ke sebahagian bahagian otak. Kekurangan oksigen tersebut menyebabkan sel-sel otak rosak atau mati, sekaligus bahagian tubuh badan yang dikuasai oleh bahagian berkenaan menjadi lumpuh.

Tanpa mengenal usia atau jantina, penyakit strok berisiko kepada sesiapa sahaja, terutamanya individu yang tidak tahu tentang tanda-tanda dan cara pencegahannya.
Menurut pandangan saya
penyakit stroke boleh di kesan apabila anda mengidap darah tinggi.Apabila penyakit darah tinggi di biarkan sahaja atau jika anda tidak berjaya untuk membuat darah kembali normal maka anda adalah salah seorang yang berisiko mendapat stroke secara tiba tiba.
Apa punca stroke ?
Lemak tepu dari pada minyak sayuran.Apabila anda berlebihan mengambil makanan mengandungi minyak sayuran tidak kira minyak kelapa sawit minyak jagung,minyak canola minyak bunga matahari minyak zaitun .Dalam sehari anda tidak boleh mengamalkan cara makan bergoreng pada masa sarapan,makan tengah hari,minum petang dan makan malam. Pengambilan makanan mengandungi minyak masak 4 kali sehari menyebabkan minyak itu tidak boleh dproses oleh tubuh,lama kelamaan boleh menyumbat saluran darah.
Untuk mengelakkan darah tinggi dan stroke anda perlu makan makanan bergoreng hanya satu atau 2 kali pengambilan sahaja dalam sehari seperti makan tengahari atau minum petang.
Jika anda mengidap darah tinggi apa perlu di makan untuk memproses minyak masak yang banyak dalam darah anda ?
1.Jangan tidur di bawah kipas yang laju atau menggunakan aircond ini akan menyebabkan minyak sayuran itu membeku menyebabkan serangan stroke,serangan jantung,sesak nafas.
2.Minum air carrot susu 2 gelas sehari.Makan tomato mentah sebagai ulam 1 biji sehari.Anda boleh lihat bacaan darah tinggi anda akan menjadi normal kembali.
setelah 2 minggu saya mengamalkan  makanan ini ternyata perubahan pada tekanan darah tinggi dan penyakit lain yg saya alami.
Cara ini saya amalkan semasa saya mengidap darah tingii,sesak nafas,rasa menekan-nekan pada dada siang atau malam hari,jantung berdebar-debar,susah tidur malam,susah bangun pagi,kepala selalu pening.Saya mendapat penyakit –penyakit ini  kerana selalu mengamalkan makan sup ekor,sup tulang,makan ayam goreng,makan nasi ayam,makan nasi goreng  ayam,makan roti canai,makan bihun goreng,makan mee goreng,koew tiow goreng.
Ternyata makanan biasa boleh merawat penyakit yg selama ini susah di sembuhkan melalui ubatan hospital.Saya telah berjaya sembuh anda bagaimana.Ikuti panduan makan yang telah saya amalkan.
Ternyata usaha nasam mengumpul wang yang banyak untuk membantu orang yang menderita penyakit stroke tidak membantu menggurangkan jumlah orang mengidap penyakit stroke tetapi hanya membantu meningkatkan  jualan ubat untuk farmasi caring dan Pusat Perubatan Ara Damansara.Ini adalah pandangan saya.

Jika ada sesiapa yang dah mencuba dan berjaya dengan kaedah ini sila beritahu di ruangan komen

2 ulasan:

  1. Saya berusia 35 tahun mendapat darah tinggi ketika mengandung anak ke4 bacaan boleh dikatakan selalu tinggi 150/90 tetapi selepas saya amalkan jus lobak merak dan bawang putih 3 kali sehari alhamdulillah bacaan darah saya semakin pulih adakalanya 110/70 paling tinggi pun 140/90. Saya baru sahaja mengamalkannya baru masuk hari yg ke 3.semoga penyakit ini sembuh terus.

    BalasPadam
  2. lobak merah mmg bagus..boleh juga cuba lobak ungu kebaikkannya lebih lagi.

    BalasPadam