7/23/2013

hepatitis sirosis hati berkuman



 PERKATAAN hepatitis diambil daripada hepar yang bermaksud hati dan hepatitis bermaksud radang hati/hati bengkak.Apabila hati sakit menyebabkan seluruh tubuh pesakit berwarna kekuningan. maka dalam masyarakat dikenal dengan istilah penyakit kuning (jaundice).

Penyakit kuning biasa kita nampak pada bayi, tetapi orang dewasa yang hatinya rosak juga menyebabkan penyakit kuning

Penyakit hepatitis dapat menyerang sesiapa saja tidak kira usia sama ada bayi, kanak-kanak, orang dewasa atau orang tua.
Tidak banyak pendedahan mengenai penyakit berbahaya ini menyebabkan hepatitis boleh dikatakan sebagai pembunuh senyap,doktor yang kurang pakar juga tidak dapat mengesan penyakit itu berpunca dari hati yang rosak.Bomoh yang tidak ada pengetahuan juga akan mengatakan ini buatan orang atau ada benda halus mendamping.

Pakar Perubatan Pusat Perubatan Kelana Jaya, Dr. Abdul Malik Jamal Buhari berkata,
Hepatitis boleh disebabkan oleh
1.beberapa jenis virus yang boleh menyerang dan merosakkan sel-sel hati manusia dan boleh dikategori kepada jenis A, B dan C.
2. racun,bahan kimia,alkohol, ubat-ubatan atau lemak dalam hati terlampau banyak pada organ hati.Menyebabkan organ hati bekerja keras.lama kelamaan organ hati rosak menyebabkan sistem pencernaan makanan terganggu akhirnya banyak organ tubuh yang lain menjadi sakit.

 "Hepatitis boleh dikesan menerusi ujian darah liver function test (LFT).

Hepatitis A biasanya tidak menimbulkan kesan gejala yang besar. Merebak melalui makanan dan minuman yang tercemar. Virus merebak melalui najis individu yang menghadapi penyakit ini. Sebagai contoh, ikan atau kerang daripada kawasan air yang dicemari oleh najis manusia yang dijangkiti. Virus juga merebak melalui hubungan rapat dengan individu yang dijangkiti.

Tanda-tanda jangkitan boleh dilihat selepas dua hingga empat minggu. Pada minggu pertama, individu yang dijangkiti akan mengalami sakit seperti kulit kuning, keletihan, demam, hilang selera makan, muntah-muntah, pening dan kencing yang berwarna hitam pekat.

Menjaga kebersihan diri adalah penting. Cuci tangan dengan sabun, jika boleh guna sabun antikuman selepas menggunakan tandas, tandas mestilah selalu di basuh dengan sabun.sebelum menyediakan makanan dan sebelum makan mestilah basuh tangan."Biasanya pesakit akan sembuh sepenuhnya selepas empat atau lima minggu rawatan hospital.

Hepatitis virus jenis B adalah penyakit dalam kumpulan ini yang paling serius dan amat perlu diberi perhatian. Kebanyakan yang dijangkiti secara teruk tidak mempunyai tanda-tanda yang jelas dan mereka boleh menjangkiti kepada orang lain.Virus ini boleh dijumpai dalam semua bahagian cecair tubuh manusia yang menghadapi Hepatitis B secara teruk dan serius.Virus ini dijumpai di dalam darah, air mani, cecair faraj, cecair sendi, air susu, air kencing dan air mata.

Hepatitis B virus berjangkit dari ibu kepada anaknya sewaktu bersalin."Virus itu tidak boleh melalui placenta tetapi virus boleh berpindah kebayi melalui susu ibu.Biasanya ibu akan diberikan vaksin untuk membunuh virus.

Bagaimanapun mereka yang tidak sakit boleh menjadi pembawa. Dalam kehidupan, pembawa akan mengalami flare iaitu situasi virus itu aktif lalu pesakit akan mengalami sakit kuning beberapa kali seumur hidup.

Apabila mencapai usia 40 tahun ke atas, mereka akan mengalami kerosakan hati atau sirosis/hati bengkak.Apabila di biarkan lama kelamaan akan menyebabkan kanser hati yang boleh menyebabkan kematian.

Cara lain Hepatitis B boleh berjangkit adalah melalui pemindahan darah atau sebarang hasil darah melalui luka di kulit atau melalui tindik, membuat tatoo, akupuntur, suntikan, pisau cukur dan seks bebas.
Penagih dadah yang berkongsi jarum turut menghadapi risiko yang sama.

Rawatan cara hospital

Kini terdapat vaksin Hepatitis B yang diberikan secara suntikan.

Bagi kanak-kanak yang berumur di bawah 10 tahun, cukup dua dos yang dijarakkan selama dua bulan. Dos booster juga perlu diberikan selepas 12 bulan.

Bagi orang dewasa dan kanak-kanak berumur 10 tahun ke atas, vaksin ini diambil tiga kali dalam masa sebulan. 

Daripada data-data yang diterima, penerima suntikan yang lengkap boleh mempunyai imuniti lebih enam tahun.Satu dos tambahan perlu diambil selepas jangka itu untuk meningkatkan semula pertahanan badan.


Hepatitis C pula merupakan penyakit bawaan darah dengan 85 peratus yang terdedah dengan virus ini akan menghidapi penyakit.Satu daripada lima mereka yang menghidapi Hepatitis C akan mengalami parutan dan pengerasan hati secara berperingkat.Risikonya mengalami barah hati meningkat sebanyak lima peratus selepas 20 tahun dan empat peratus setahun bila hati mengalami parut.

Penyakit ini merebak melalui pendedahan kepada darah mereka yang menghidapi penyakit Hepatitis C.
Malah darah yang telah kering masih mempunyai virus yang boleh menjangkiti. Antara cara jangkitan adalah dengan menyentuh darah yang telah dijangkiti.Biasanya darah yang diterima sebelum 1995 mempunyai risiko terdedah kepada Hepatitis C."Selepas 1995, Bank Darah menyaring semua darah yang diterima daripada penderma terhadap Hepatitis C.

Penagih dadah terdedah kepada Hepatitis C kerana berkongsi jarum suntikan yang biasanya tidak dibasmi kuman dan dikongsi beramai-ramai.

Pesakit hepatitis C yang kronik.Langkah terakhir rawatan adalah melalui pemindahan hati jika kerosakan terlalu parah.Apabila berlaku kegagalan hati, salur darah akan menjadi bengkak dan nipis serta kemungkinan menyebabkan muntah darah.Biasanya selepas 15 hingga 20 tahun atau 25 hingga 30 tahun akan berlaku kerosakan hati.

Bagi mencegah penyakit hepatitis merebak, orang ramai di galakkan mengambil ujian hepatitis.Dari ujian darah dapat di tentukan jenis virus hepatiti samaada A,B,C dan berapa banyak jumlah virus yang ada dalam darah anda.


kesimpulannya
orang yang organ hati sudah rosak di sebab kan virus,bahan kimia,alkohol,lemak dan sebagainya menyebabkan hati bengkak,lama kelamaan apabila kronik menyebabkan kanser hati.
Organ hati yang sudah rosak boleh di ganti dengan pembedahan menukar hati .Jika pembedahan menukar hati tidak berjaya menyembuhkan penyakit menyebabkan kematian pada pesakit.

Berdasarkan pengalaman saya memberi nasihat pemakanan yang betul untuk orang yang menghidap hati yang sudah rosak supaya sihat kembali supaya menghentikan pengambilan makanan berlemak. Apabila anda di sahkan oleh doktor mengidap hepatitis A,B,C hati bengkak,radang hati,sirosis,hati berkuman,kanser hati ubahlah gaya pemakanan anda.amalkan makan bayam masak air dengan nasi dengan kadar yang biasa bukan jumlah yang banyak,.makan betik 1-2 potong sehari,minum jus lobak merah 2 gelas sehari,
Apabila penyakit anda berpunca dari virus amalkan minum air halia atau air temu lawak atau air lempoyang 1-2 gelas sehari hingga sembuh.

Beberapa orang yang  mengamalkan makanan yang saya cadangkan telah berjaya sembuh.Eloklah diamalkan makanan itu sehingga sembuh sepenuhnya,Jangan lupa membuat pemeriksaan darah dengan doktor untuk mempastikan hati anda betul-betul telah normal kembali.

Jika ada sesiapa telah bertahun-tahun terlantar di hospital mengidap penyakit hepatitis atau penyakit hati berkuman yang tak sembuh-sembuh cubalah mengamalkan makanan yang saya cadangkan sehingga sembuh. dalam 2 minggu sudah dapat perubahannya.Bila virus hepatitis banyak dalam darah dan darah anda kotor menyebabkan ubat hospital yang anda makan tidak boleh membunuh virus itu.Sebab itulah penyakit anda tidak sembuh-sembuh walaupun bertahun anda makan ubat hospital.Jika ada sesiapa yang dah mencuba dan berjaya dengan kaedah ini sila beritahu di ruangan komen

53 ulasan:

  1. maaf untuk bertanya.adakah sirosis hati punca berlaku hepatitis kronik.kerana saya keliru sama ada pesakit itu mendapat penyakit sirosis hati terlebih dahulu baru mendapat hepatitis kronik atau sebaliknya? mohon pencerahan..

    BalasPadam
  2. Hepatitis c hanya dpt di rawat melalui sejenis dadah atau ubat yg bernama interferon dgn secara suntikan selama 6-12 bulan..dan di suntik 1 minggu sekali

    BalasPadam
  3. dimanakah boleh sya dapati ubat interferon itu?. ada kah kelinik.hospital yg khusus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ubat utk hepatitis c adalah antara nya dgn suntikan interferon, peginterferon..saya sarankan anda utk konsultasi dgn doktor pakar hati..hospital kerajaan memang ada menyediakan ubat tersebut..tetapi haruslah disahkan dahulu oleh doktor bahawa anda benar infeksi dgn hepatitis c dan doktor akan menentukan rawatan yg khusus utk anda..jgn panic..kerana sekarang terdpt byk rawatan untuk hepatitis..

      Padam
  4. Assalamualaikum para saudara sekelian,Saya mohon laluan untuk sampaikan sedikit berita.Saya ada terjumpa panawar yang serba sedikit telah membantu pesakit yang mederita akibat hepatitis C.Kalau yang berhajat boleh hubungi saya di no. 019-251-9440.terima kasih.

    BalasPadam
  5. Tiada drug yg khusus utk masalah hepatitis kerana ia berpunca dari virus.Anda hanya membuang masa dan wang ringgit dengan bergantung kaedah menahan sakit (pain killer) dgn harapan ia akan sembuh. Sedangkan virus ini akan tersebar ke seluruh tubuh & melemahkan sistem pertahanan badan yg akhirnya pesakit terus menderita tiada peluang sembuh.Bertukarlah kpd kaedah rawatan holistik merawat punca penyakit di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Gombak 019 6676236 -Dr Wan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy nk tnya dr.wan rawatan holostik nie bagaimana yea ? Ibu saya sakit hati bengkak skrg penyakitnya dtg balik la Bagaimana nk atasi mslah ini yea doktor

      Padam
    2. Pusat rawatan merawat penyakit yg disebabkan virus. Kesan mcm na selepas menjalani rawatan dan kos berapa

      Padam
  6. Amalkan makan kacang bendi ia sgt mujarab utk mengubati penyakit hipatitis. Slmt mencuba

    BalasPadam
  7. Assalam..kawan saya disahkan mengidap hepatitis B..dia pergi ke klinik swasta..doktor bagi antivirus..nama ubat tu herpevex tablet 800mg @ acyclvir 800mg..makan setiap 6 jam...sblm makan..dia bincang dgn sy dan kawan2..ada yg cakap..antivirus tu untuk kayap..jadi nak tanya...bolehkah antivirus kayap untuk membunuh virus hep B

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam..blh wasap sy di 0189695525..insyaallah sy cuba bantu

      Padam
  8. yang saya pernah dgr ubat antivirus utk hepatitis B ini yalah baracude,lamvudin,entercavir

    BalasPadam
  9. encik robert thomas,saya sangat kagum pengetahuan anda tentang penyakit hepatitis,harap bolih beri banyak info untuk rawatan penyakit ini.saya di sah positiv hpt c pada 21/11/2016.ada batuk darah,sakit dada,loya,selalu demam.i salute u mr robert.najis saya warna hitam

    BalasPadam
  10. kalau ada rawatan alternative pun bolih,saya risau dada sakit bila tarik nafas.tolong la share.no tel saya 0172552875

    BalasPadam
  11. Psorisis juga disebabkan masaalah hati.. apa rawatan atau ubat yg paling sesuai utk masaalah psorisis

    BalasPadam
    Balasan
    1. shin blh wasap saya di 0189695525. Saya blh bantu

      Padam
  12. Salam Sejahtera,
    Anak saya telah disahkan positif terkena kencing tikus. Doktor memaklumkan kesan jangkitan kencing tikus itu menyebabkan darah di hati mengalami keradangan. Mohon pandangan encik, apa petua ubat kampung yang boleh mengurangkan keradangan di hati anak sya.

    BalasPadam
  13. boleh email terus ke email sya anieseri@gmail.com

    BalasPadam
  14. Saya disahkan ada jaundice..ada ubat tk utk hilang sakit nie?

    BalasPadam
  15. maaf.. sya sokong byk produk kesihatan.. tp sya ckup suka peniaga yg jual produk kesihatan dgn harga sgt mahal.. bukan smua pesakit mampu beli mcm produk al jabbar dan shaklee begitu mahal wlupun ramai ingin beli tp x mampu.. sya dh beli produk al jabbar utk masalah hati sayasaya mmg ok tp dtg balik.. masalah nk beli balik dh x mampu sb mahal sgt.. harap pengeluar atas pengasas produk ni x perlulah amik untuk keterlaluan.. amiklah untung ala kadar sudahlah janji sama2 puas hati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pembetulan.. harap pengeluar atau pengasas produk hatihati x perlulah jual mahal sgt smpai org kebanyakkan x mampu beli hingga terpaksa meminjam dan ikat perut nk beli produk sb terdesak.. sya berharap ada syarikat tertentu yg sudi jual harharga berpatutan.. kita nk tolong org, bukan nk cekik org.. ini contoh sahaja..

      Padam
    2. sya sgt suka produk daun rerama yg sgt murah.. rm20-rm40 bleh dpt sgt murah utk penyakit kanser.. cuma berhati-hati sb daun rerama ada byk jenis jgn termakan yg bukan utk ubat.. sya skang mengamalkan daun rerama utk lawan penyakit sya. Alhamdulillah byk penyakit sya dh kurang dan rasa cm dh xde spt resdung, batu karang.. cuma masalah hati blum sepenuh pulih..

      Padam
    3. sya sgt suka produk daun rerama yg sgt murah.. rm20-rm40 bleh dpt sgt murah utk penyakit kanser.. cuma berhati-hati sb daun rerama ada byk jenis jgn termakan yg bukan utk ubat.. sya skang mengamalkan daun rerama utk lawan penyakit sya. Alhamdulillah byk penyakit sya dh kurang dan rasa cm dh xde spt resdung, batu karang.. cuma masalah hati blum sepenuh pulih..

      Padam
  16. Klau sakit hati sebab kesan daripada pngambilan ubatan2 di pasaran tu trmasuk hipetatis apa?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh wasap sy @muslimah di 0189695525..insyaallah sy cuba bantu

      Padam
  17. Salam ayah saya telah disahkan hati rosak teruk doktor kata xde harapan sembuh...hanya bertahan dengan ubat sahaja ada apa2 cara nak ubat penyakit ayah saya tak ...mohon info

    BalasPadam
  18. Salam seri laksamana..blh hubungi sy di 0189695525..insyallah dgn izin Allah ayah tn blh diselamatkan..kia berikhtiar semampu blh

    BalasPadam
  19. Ayah saya juga mrngalami masalah hati kronik,. Doc hanya bg ubat hospital.. Adakah ada cara lain, untuk mrngatasi masalah hati kronik..

    BalasPadam
  20. Sya pembawa hepb.. Dah bertahun2, apakah masih ada peluang utk sya mengubati sakit saya? Sya skrg memgamalkan al jabbar hidayah plus. Ada tk sape2 yg dh cuba produk ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Katty ket... Awak amalkan al jabbar o. K x.... Kos mahal x.

      Padam
  21. tlg sya menderita penyakit hep b..apa penawar paling bagus utk pnyakit ne...

    BalasPadam
  22. Emak saya jg mengalami sakit yg Sama badan kuning n Mata pun Sama Mohon pendapat Dan ubat and rawatan secara intensif

    BalasPadam
  23. Ok la sikit. Tp kena konsisten mkn ubt tu..

    BalasPadam
  24. I do not know if you would be interested in my case.Here is Dr Itua Contact Information,drituaherbalcenter@gmail.com Or mobile +2348149277967 He talk on Whatsapp too.
    I was treated for Hepatitis C genotype 2 commencing on january 14, 2017 I was treated with Dr Itua Herbal Medicine which he prepared and send to me Via EMS Courier service and I received it @ Ohio Post Office .I drink in two weeks as he instructed me to and I was cured.Just in two weeks,Isn’t that joyful.yes i’m happy and my heart fill with joy.
    I carry a high risk of Lymphoma relapse due to constant exposure to the hepatitis C virus.
    In order for me to have the maximum chance of a cure from my Non-Hodgkins Lymphoma the Hepatitis C must be treated in a timely manner or my life hangs in jeopardy. Dr Itua made my life meaningful again.And to my friend Nicky who directed me to Dr itua herbal center i forever debted to you my dear friend.Doctor Itua Assured me he can as well cured the following desease,HIV,COPD,DIABETES,HERPES VIRUS,HEPATITIS,

    BalasPadam
  25. Klu doktor sahkan kita kurang sel darah kuning dan kesan sama macam Hepatitis ABC,apa yg perlu kita buat

    BalasPadam
  26. Saya keliru doktor hospital tk galakkan mengambil ubat2 herba untuk org yg bermasalah hipetitis B sbb takut efek lg buruk. Tp ada yg kata telah berjaya melawan hep B dgn mengamal ubat herba
    Nak buat rawatan dihospital kos dia mahal jgk tk semua yg mampu.

    BalasPadam
  27. Ank sy umur 5 bln..msih jaundice.bacaan bilirubin sgt tggi..bdn mata nmpak kuning.doc ckp neonatal hepatitis.kami dh cuba mcm2 cra tradisional dan ubt hospital..blh share klau ada cra lain.wassap 0109627357

    BalasPadam
  28. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  29. Saya dapat mengetahui saya mengidap hepatitis b ini pada tahun 2011, dan saya pun dah buntu macam mana untuk rawatan penyakit ini supaya sembuh.. dan dah naik jemu dah dengan asik ulang alik ke hospital untuk jumpa pakar.. jika ada sapa sapa yang pernah mengidap penyakit ini dan sudah sembuh sepenuhnya serta bebas dari virus hepatitis b.. tolong bagi info pada saya unuk mencuba nya.. tel 011-11907399

    BalasPadam
  30. Hey tony! Nama saya Julia dari Perancis, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam perbuatannya berkat saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    BalasPadam
  31. Apakah rawatan tradisional utk penyakit hati

    BalasPadam
  32. Psakit hipetatis c..ada ubt untk smbuhkan x dlm msa yg cpat😭

    BalasPadam
  33. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  34. Saya kronik HCV peringkat akhir.umur 36thn dan pakar sahkan harapan hidup 50% dlm tempoh 5 thn dri skng.pihak hsptl berikan ubat utk kurangkn sirosis dan perlahankn tempoh kerosakan yg kini 85%.mencuba rawatan alternatif yg lain..semoga tempoh dpt pipanjangkn.ajal maut di tgn Tuhan

    BalasPadam
  35. Assalamualaikum, saya ingin bertanya, adakah terdapat ubat atau cara permakanan yang baik dan berkesan untuk mengubati sirosis hati? adakah sesiapa yang sudah pulih sedikit atau sepenuhnya daripada masalah hati yang tuan puan hadapi? Di harap ade insan yang dapat menjawab persoalan saya.

    BalasPadam
  36. Saya memohan Ada sesiapa yg telah pulih dari sirosis,sila beritahu saya bagaimana Kah cara utk memumulihkan nya,

    BalasPadam
  37. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    BalasPadam
  38. Saya Assalamualaikum,
    En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan Herbs

    Sy ada menjual herba warisan yg boleh merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan juga untuk sakit lutut dan asthma. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba yg terpilih ini terbukti mujarab dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser. Fokus herba ini untuk membunuh sel-sel kanser hingga tahap akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dlm tubuh terlalu lama. Sel kanser akan merebak ke organ-organ lain. Setiap penyakit ada penawarnya, herba bukanlah benda asing lg, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetap kan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan.

    Penawar dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Bukan pesakit kanser juga boleh amalkan herba ini sebagai amalan harian untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser. Cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....? 😊

    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni kanser. Sila layari laman facebok saya JUTAWAN HERBS.

    Testimoni-Testimoni pengguna JUTAWAN HERBS

    ▪️ Kanser payudara stage 4

    Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM.
    Sekarang dah sembuh dan sihat, dulu doktor berkata dia mampu hidup setahun saja lagi. Selepas itu dia mula minum jus herba sampai sekarang, lebih 6tahun dia minum. Dia menerbitkan buku perjuangan kanser sepanjang hidupnya dengan herba. (Buku boleh order dgn sy). Dia menjadi tetamu dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, Tv1 menceritakan tentang kanser.





    BalasPadam